tirsdag 29. mars 2011

Mennesker i kassa

Fort og gæli, et par tanker om forunderlige mennesker i kassene på diverse etablissementer..
Først: matbutikker:
Jeg har til dags dato aldri opplevd å stoppe en av de ansatte på en matbutikk (uansett hvor), etterlyse en vare, for så å umiddelbart få opplyst hvor nevnte vare er lokalisert..
Ingen kan, som ansatte i matbutikker, innta usikre, spørrende holdninger, før de løper etter (eller ringer etter, dersom butikken er litt større) noen andre for å finne ut av det..
Det jeg lurer på er: dersom det finnes et menneske i butikken som faktisk kan alt om grøntavdelingen – hvorfor er da ikke denne personen i grøntavdelingen?!?!?
Hva gjør vedkommende i ferskvareavdelingen mens ferskvareavdelingens guru roter rundt i torohyllene?!?
Og ærlig talt: hvor himla vanskelig kan det være?!
Men rett skal selvfølgelig være rett, og de skal i allefall ha kudos for å gjøre sitt aller beste for å finne ut av ting de ikke vet (som oftest).
En annen sak med dagligvarebutikker: når du har handlet mat og dopapir og såpe og what not  for bortimot 2000,- og der ligger en avsindig stor dunge med varer nederst på samlebåndet, hva får kassadamen/-mannen til å lure på om hvorvidt du skal ha pose?!
Hvorfor spør de? Tror de på noe som helst slags vis at jeg har tenkt å bære varer (som sikkert kan fylle fem bærenett) ut i bilen litt etter litt…? Tre varer av gangen, liksom..?
”Jepp, vent litt, jeg har bare 23 turer igjen, så er jeg ferdig…”
Jeg mener: det MÅ da være lov å tenke selv om en sitter i kassa?!?
Og bare for enkelhets skyld: dersom jeg har handlet mer enn fem enheter, så skal jeg ha pose. ALLTID! Deal?

Og så: bensinstasjoner..
Hvorfor kan jeg aldri få lov til å gå inn på en bensinstasjon, få det jeg ber om, betale og gå…? 
Uansett hva jeg handler på bensinstasjonen, så får jeg spørsmål som ”vil du ha en bilvask?” eller ”vi har tilbud på smashsjokolade, vil du ha det?”
Ok, folkens, følgende informasjon har alltid og kommer alltid til å gjelde:
Dersom jeg vil ha en bilvask (eller en sjokolade), så kommer jeg – garantert – til å si i fra om det.. 
Veldig ofte når jeg ønsker å handle noe (varer eller tjenester), så ber jeg om det..
Da sier jeg for eksempel: ”Hei! Jeg skal betale bensin på pumpe 3, også vil jeg ha en smashsjokolade og en bilvask..” Det har aldri – så langt – skjedd at jeg fylte bensin, betalte, dro hjem, for så å tenke ”FAEN! Der glemte jeg å kjøpe bilvask!!”
Skulle dette skje, lover jeg på tro og ære å komme med et dementi, be om unnskyldning og aldri, aldri mer nevne denne saken, men fram til da: ha tillit til at jeg vet hva jeg kom for å kjøpe.. Ok? 

6 kommentarer:

  1. haha
    "vil du ha en bilvask?"
    "øhm, æ e 14 år, å han pappa kjørte mæ, men æ kan gå ut å spørre han? PAPPA, fyrn i kassa sei vi får en gratis bilvask!!!"

    SvarSlett
  2. Næmlig......16 minus is-kalde grader ute og så kommer spørsmålet om bilvask??????
    Er det mulig!!!

    SvarSlett
  3. ser jo før d om du skriv uannsett kordan butikk at d e på obu du har vært! :)
    å før å ta dæm/oss litt i forsvar: du ane ikkje kor mange ganga vi/æ måtte ha slådd i retur EN J.... POSE før at kundn har me sæ pose! :(
    å di e ikkje lite grinat før det! hihih
    å når man bor heimme hos mor og far (sånn at di handle alt du putte i dæ) og jobbe oppe i sportn og ska på lagre før å hennte no, står det sælsakt en kunde å gnell om kor ting og tang e!

    SvarSlett
  4. ....æ finn ikkje ord.....æ heller......

    SvarSlett