fredag 1. april 2011

Berserk i statusfeltet på Facebook

Denne skrev jeg opprinnelig på notatene på Facebook under ski-vm, men syns egentlig den passet best her, så da har den herved fått ny adresse…

Facebook. En kilde for underholdning, informasjon og - tidvis - oppriktig og hjertefølt irritasjon.
I utgangspunktet lar jeg meg irritere av alle disse klipp-og-lim statusene som til enhver tid strømmer gjennom newsfeed'en:
"Mors uke", "Fars uke", "To like strømpers uke" og alle tilsvarende statusspam der hovedbudskapet er "sett denne på din status dersom du anser dine følelser for å være større og mer ektefølt enn samtlige andres".
Jeg sier ikke at jeg aldri har kopiert en statusmelding, heller ikke at alle som noen gang har gjort det er gjennomgående ubrukelig,  men jeg anser i stor grad at antallet egne tanker burde være klipp-og-lim-statusene overtallig..
Kom igjen:  noen egne tanker er vel folk flest kapable til å komme opp med..?

Det forundrer meg til stadighet at enkelte (og etter mitt syn; dessverre alt for mange) totalt ukritisk går berserk og kopierer og paster som om livet avhang av det. Hva med å faktisk vurdere de underliggende budskap? Innimellom i alle fall?

Tidens store slager er "Reiser du ulovlig inn i isødet Antarktis, kan du få bøter og fengselsstraff. Reiser du ulovlig inn i Norge, får du trygd..." skriver de.. og humrer... langt inne i både skjegg og glattbarbering og hva det måtte være, humrer de og synes selv at de er riktig så slagferdige... "Den tenker jeg småsatt", tenker de, og er fornøyde med å ha annet å presentere enn hva de spiste til middag i går eller skal spise i dag - eller i morgen.. (Statuslinja kan alltids endres etter at en eventuelt har vasket.. eller bakt.. eller vært på trening.. og dessuten har vi jo nå "places" som gjør at du egentlig kan gjøre folk oppmerksom på at du er på gym'en uten å måtte skrive det i status... men det er selvfølgelig bare dersom en ønsker det.. å opplyse om det, mener jeg.. og det gjør jo de fleste..)

Og så kan de jo mene noe, da.. når de legger ut slike statuslinjer.. og når en først skal mene noe, så er det jo greit å mene det samme som de andre - i tilfelle en plutselig ender opp med å ikke få noen "liker" eller smilefjes i kommentarfeltet.. kanskje noen til og med antyder at de ikke liker det du mener..? skrekk og gru!
jeg sier ikke at alle må mene forskjellige ting.. jeg tror ikke engang der er tilstrekkelig med ting å mene til at alle kan få ha sin mening alene, men jeg lurer litt på, jeg, om det ikke egentlig er slik at de fleste som mener dette og hint på Facebook, ikke egentlig mener det likevel....? Er det virkelig slik at den store massen her på berget faktisk innbiller seg at dersom en er ulovlig innvandrer i Norge, så får en automatisk trygd? og om det nå faktisk var slik; at dersom en kom ulovlig inn i Norge, og fikk trygd.. og bolig.. og utdanning.. Hva har det med Berserk og dennes utfart i Antarktis å gjøre?

Et forunderlig sammensurium av tanker og meninger og halvsannheter som kokes ned til en spissfindig liten humorperle.. med undertoner som bærer preg av mørkeblått og brunt.. i Berserks navn..
slik jeg har oppfattet Berserk-gutta er det vel nøyaktig slik de ikke ønsker at verden skal være - og jeg har i liten grad tro på at dagens tilføyelse på nevnte status (sett denne på din status dersom du støtter Berserk-gutta) ville gitt så mange "liker" fra nevnte gutter..
Men hva vet vel jeg? Som alle andre sitter jeg med halve sannheter og egne oppfatninger og danner meg et bilde basert på disse.

Det var "Berserk-statusen" som fikk tyn denne gangen, men det er faktisk ganske tilfeldig.. neste uke (eller kanskje allerede i morgen?) dukker det helt sikker opp en ny "schläger" som Facebooks befolkning lar seg rive med av og som ganske sikkert kommer til å irritere meg like mye..

Og bare sånn at det er nevnt: jeg synes Berserk-gutta er råtøffe, jeg.. Jeg kan ikke huske å ha hørt at Heyerdahl fikk noen form for straff etter å ha seilt vill med Tigris i sin tid, og tenker i utgangspunktet at folk må få leve livet sitt slik de ønsker - så lenge det ikke er til skade for andre... også har vi det da.. til skade for andre.. når letemannskaper setter livet på spill for å finne mennesker som bevisst trosser lovgivning og faresignaler, da er det muligens nødvendig å måtte sette en presedens - slik at en unngår denne typen tragedier i ettertiden...? En annen sak er jo at de som sitter igjen muligens kunne fått mulighet til å fordøye den siste tidens hendelser før eventuelle konsekvenser ramler i hodet på dem..?

jeg støtter Berserk-gutta, jeg... Jeg innbiller meg bare at det finnes andre måter å støtte dem på... Kanskje dersom en levde litt mer i deres ånd...? Tok flere sjanser...? Tilbragte mer tid ute i naturen..?
Det skal jeg tenke på... mens jeg sitter i stua og drikker kaffe.. og ser på ski.. med Facebook og sigaretter i trygg nærhet.. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar