lørdag 2. april 2011

Parkert

Bilister. Pussige greier. Alle er best å kjøre bil. Alle...
Jeg har til dags dato aldri møtt et menneske som har påberopt seg å være en under middels bra sjåfør…
(Jeg har imidlertid en venninne som har erklært seg for å være skikkelig dårlig å lukeparkere, og hun må muligens være den ærligste bilisten jeg vet om..)
Men foruten Lenadamen, er vi alle best.
Alle de andre kjører for sakte.. ..eller for fort.. ..eller for nært.. ..eller for langt unna..
De bremser for sent og de stopper for fort.. ..og når de forlater bilen,
så gjør de som oftest også det feil…:
Enkelte forlater bilen som om de planlegger en jordomseiling og ikke en tur inn på butikken; bilen pakkes inn etter alle kunstens regler (da spesielt på vinterstid, selvfølgelig), det brukes mer tid på å dekke bilen til med diverse trekk og matter, enn det normalt vil ta folk å koste av bilen..
Andre igjen rømmer bilen som om den var tjuvgods; ulåst, med vinduet på gløtt og med vindusviskerne midt på ruta, fanget til evig tid (eller i alle fall til sjåføren returnerer fra butikken) midt i et intervall..
Om en tar seg litt tid til å se seg om på parkeringsplassen, kan en observere grupperinger…
de går igjen.. de er over alt..
og du vet at du tilhører en av dem..:

”Kosebilistene”
som klistrer seg inntil andres biler (både på veien og på parkeringsplassen), slik at du må trylle varene dine på plass i bilen, presse deg inn gjennom døra – gjerne slik at du ender opp med å rengjøre bilen for veistøv i entringsforsøket – og når du til slutt har kommet deg på plass og har fått startet bilen, er du så inneparkert på alle fronter at du egentlig bare kan lene deg tilbake å logge på Facebook via mobilen mens du venter…

”For sikkerhets skyld-bilistene”
som kan deles inn i to grupper;
De som er så redde for å komme opp på fortauskanten at de parkerer langt ut i veien..
Og de som er så redde for å stå i veien at de parkerer halvveis opp på fortauet..

”Jovisst-kan-jeg-sikte-folket”
som helt oppriktig tror at den hvite streken skal være midt under bilen, slik at de til enhver tid opptar to parkeringsplasser…

”Hvor-langt-skal-det-være-nødvendig-å-gå?-folket”
som kjører runder på parkeringsplassen til det frigjøres en plass helt inntil inngangsdøra (Jepp! Her har dere meg… Jeg er direkte allergisk mot å bære varer lengre enn jeg absolutt må…)

”Jeg-har-da-virkelig-ny-bil-folket”
som parkerer helt alene, ytterst på den bakerste rekka, i redsel for at noen av de andre
(som selvfølgelig overhodet ikke kan kjøre bil) skal komme til å dulte borti nydoningen.
Disse må dog ikke forveksles med
Herregudsåskummeltdeterålukeparkere!-folket”
som – av åpenbare grunner – også gjerne står helt alene, men likevel nærmere inngangen..

”Åh-så-lei-jeg-ble-av-å-kjøre-bil-folket”
som rett og slett bare etterlater bilen der de finner det for godt. Denne gruppa er for øvrig omtalt tidligere i dette innlegget; her er vindusviskerne midt på ruta – og bilbeltet henger gjerne klemt i døra..

Alle disse kan tidvis være irriterende, men stort sett bare sjarmerende og litt underholdende..

Men ingen – INGEN – av dem jeg har nevnt ovenfor er så til de grader irriterende og sjarmløse som
”Jeg-er-en-egoistisk-og-selvsentrert-kuk-folket”
som PARKERER PÅ HANDICAP-PLASSER UTEN Å HA NOE HANDICAP!!!
Noe så ufattelig usympatisk og navlebeskuende som disse stakkarslige representantene for menneskeheten skal du altså lete lenge etter..!

En eller annen gang kommer jeg til å gå Chuck Norris på et av disse umenneskene, og når jeg er ferdig med dem, kommer de til å få tilsendt et slikt parkeringsbevis som en faktisk må være ihendehaver av for å ha rett til å bruke disse parkeringsplassene, og da har jeg jo – om ikke annet – skapt ærlige mennesker av dem….

Når det er sagt: hvilken av gruppene tilhører du….? ;)

11 kommentarer:

  1. Åh-så-lei-jeg-ble-av-å-kjøre-bil-folket”

    øhm...føle mæ litt troffen. begynne bli ei stund sia æ låste biln når æ førlot den as:P

    SvarSlett
  2. Trur jeg går under ”Åh-så-lei-jeg-ble-av-å-kjøre-bil-folket” Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått höre at jeg bara hopper ut av bilen her og der. I Sverige får man til og med p-bot for å ikke stå innenfor p-ruta.

    SvarSlett
  3. Har du lagt merke til den parkeringsplassen rett til høyre for inngangen på OBS? Der står som regel en rød Peugeot. Jepp det er meg. Handicap, sier du? Har du sett meg gå noen gang? Mangler bare den lappen i ruta.

    SvarSlett
  4. ”Hvor-langt-skal-det-være-nødvendig-å-gå?-folket”

    Heeeeeeeelt mæ...... Til irritasjon for de som sitter på. MEN æ får alltid kongeplass :-)
    -"ååså så jæft det er Hege, at du parkere så nært" Takk skal du faen mæ ha!

    SvarSlett
  5. passa egentli ikkje inn på non av de..:P
    men kan me handa på hjerte si at å kjøre bil
    e vel strengt tatt ikkje mi sterkaste sia :D

    SvarSlett
  6. å anoym blei æ å, sidn æ ikkje fant ut ka aille de andre valgan va:P
    tydlivis ikkje mi sterkaste sia d heller;)

    lene :)

    SvarSlett
  7. Du glemte en gruppering :o) Ikke-helt-sikker-på-ka-man-hold-på-med-og trodde-egentlig-det-var-DU-som-kjørte-folkene....... Min gruppe :o) Vi e søt..... :o).....og livsfarlig :o)

    SvarSlett
  8. Hahaha! Lenadamen, du har rett..! Både i at æ glemte den grupperinga, i at du tilhøre den og i at dokker e søt - og livsfarlig.. ;)

    SvarSlett
  9. Hvor-langt-skal-det-være-nødvendig-å-gå?-folket
    Definitivt meg :-) Den tiden det innimellom tar å finne plass hadde vel vært like lang som det hadde tatt å gå fra en plass litt lengre bort.. but who cares.. ;-)

    SvarSlett
  10. Du skal ikkje kimse (hva er å kimse egentlig...?? Klikkelyd..??) av dem som er redd for bilen sin, og dermed parkerer "hunivolt" unna...Hadde det ikke vært for det folkeslaget hadde nok forsikringspremien vært enda mer idiotisk enn den er i dag...
    Det som derimot også ER irriterende er at du kan klø deg på om at uansett hvor alene og langt unna man parkere, står det GARANTERT en sånn "æ-e-aleneforsørger-og-drit-i-bulka-i-min-bil"-bil KLISTRA inntil: og nu kommer det: FØRERSIA på bilen min...! Om man så er mo steike alene på hele parkeringsplassen! AAAhhhh..herlig å få lirt den av mæ!

    SvarSlett
  11. Pfff! Arve da, d e jo "kosebilistan" du tenke på.. og de så sikkert bare en skikkelig blank og fin og ensom bil som de vil klemme på... =)

    SvarSlett